16 januari 2025

'De kunst is om iedereen op één lijn te krijgen’

Colin Robaard

Business developer

Day in the life: Eva Lopers

Maak kennis met Eva Lopers, product owner en business analist bij DevRepublic. Als één van onze eerste Nederlandse medewerkers heeft ze de groei van DevRepublic vanaf de start meegemaakt. Met haar rol als bruggenbouwer tussen klanten en software-ontwikkelteams zorgt ze dagelijks voor succesvolle projecten. Eva vertelt over haar veelzijdige functie en hoe ze teams helpt excelleren.


Van criminologie naar IT

Eva's weg naar DevRepublic was niet direct voor de hand liggend. Na haar studie criminologie kwam ze in contact met de toenmalige eigenaar van DevRepublic en is daar gaan werken. ‘We waren toen nog een echte startup. We werkten veel met WordPress en elke vrijdag hadden we interne sessies om mijn technische kennis bij te spijkeren. Zo ben ik organisch meegegroeid met DevRepublic.’

Evolutie van rollen

Vanaf 2017 verschoof de focus van DevRepublic naar dedicated softwareteams en Agile werken. Eva's rol evolueerde mee: van projectmanager naar scrum master, en vervolgens naar product owner en business analist. Wat begon met interim-opdrachten, groeide uit naar een dedicated product owner-positie met de focus op businessanalyse en strategie.

Een thuisbasis in Zwolle 

Vanuit haar woning in de Zwolse wijk de Pierik fietst Eva dagelijks naar het DevRepublic kantoor. Na aankomst begint haar dag met een kop koffie en een kort teamoverleg, waarna ze zich richt op haar agenda met klantafspraken in de ochtend en projectuitwerking in de middag.

De brug tussen wens en realiteit

Als product owner vormt Eva de cruciale schakel tussen klanten en het ontwikkelteam in India. Ze zorgt ervoor dat alle stakeholders betrokken zijn bij nieuwe ontwikkelingen en brengt hun wensen en ideeën in kaart. Met dat complete beeld gaat ze naar het developmentteam voor technische feedback, impact en planning.

Het leukste vindt Eva om alle belangen af te wegen waarbij iedere stakeholder zich gezien voelt, zowel bij de klant als in het team. ‘Het bijzondere aan mijn rol is dat ik echt waarde kan toevoegen’, vertelt ze enthousiast. ‘Ik heb de ruimte om zaken aan te kaarten en ervoor te zorgen dat we samen tot de beste oplossing komen. De kunst is om bij maatwerksoftware een aanpak te kiezen die aansluit bij bestaande processen en standaarden. Zo blijf je flexibel voor toekomstige ontwikkelingen, uitbreidingen en wetgeving.’

Culturele bruggen bouwen

Het werken met teams in India ziet Eva als een groot voordeel. ‘Veel nieuwe klanten vragen naar het tijdsverschil’, legt ze uit, ‘maar er is gemiddeld 6 uur overlap in een werkdag. In de overige tijd kan het Indiase team mooi alvast bepaalde zaken voorbereiden. Onze Indiase collega’s zijn bovendien enorm loyaal. Ze staan altijd klaar als het nodig is.’

Interne projecten en ontwikkeling 

Naast haar klantwerk is Eva betrokken bij diverse interne initiatieven die DevRepublic helpen groeien en innoveren. Een van haar succesvolle initiatieven is DevFriday, een maandelijkse sessie waarin het team zich verdiept in technologische trends en ontwikkelingen op een abstracter niveau. De inzichten die hieruit voortkomen gebruikt het team om klanten te adviseren over de doorontwikkeling van hun software.

‘Het mooie aan DevRepublic is dat je de vrijheid krijgt om nieuwe ideeën uit te werken’, vertelt Eva. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het Werken uit talent-traject dat ze samen met het Zwolse team ontwikkelde. ‘In dit traject bracht het team elkaars talenten en valkuilen in kaart. Ontzettend waardevol én het werpt nu nog steeds zijn vruchten af bij het samenstellen van effectieve teams.’

Door regelmatig te sparren met collega's van sales en architectuur blijft Eva bovendien op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen zoals Cloud en AI.

Blik op de toekomst

Eva ziet volop kansen voor de verdere groei van DevRepublic en haar rol daarin. Als organisatie wil DevRepublic klanten nog meer ontzorgen. Niet alleen door excellente software te ontwikkelen, maar met een compleet pakket van diensten dat een modern softwareproject nodig heeft. Van scherpe business-analyse en robuuste architectuur tot security- en cloudoplossingen.

Wat Eva vooral aanspreekt is de mogelijkheid om steeds strategischer mee te denken met klanten. ‘We willen een partner zijn die verder kijkt dan alleen het technische aspect. Door onze ervaring in verschillende branches kunnen we klanten helpen om toekomstbestendige keuzes te maken. We begrijpen hun business en denken mee over innovaties die hen vooruithelpen.’

Doorontwikkeling

De combinatie van lokale aanwezigheid in Zwolle en het developmentteam in India blijft daarbij een belangrijke troef. Eva: ‘DevRepublic is door de jaren heen gegroeid in het overbruggen van culturen en tijdzones. Die expertise, samen met de technische kennis en focus op kwaliteit, maakt dat we klanten echt kunnen helpen excelleren’.

Elke dag is anders en brengt nieuwe kansen om projecten naar een hoger niveau te tillen. Of het nu gaat om het begeleiden van teams, het ontwikkelen van nieuwe diensten of het aangaan van strategische partnerships: bij DevRepublic krijg je de ruimte om te groeien en impact te maken.

'De kunst is om iedereen op één lijn te krijgen’

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe Eva haar rol bij DevRepublic ervaart?  Vraag het haar gerust zelf, of lees de verhalen van de collega’s.

Contact